mercoledì 9 dicembre 2015

A proposito di dialetto e radici: mercoledì proverbi in galliatese – Terza şenpia da Baruón

Mercoledì dei proverbi in galliatese – Terza şenpia da Baruón
A proposito di Dialetto e radici

I Carlòtu e a Baruón, purta ' cà cü maranghÎti, in büta pôşji sêultu. E dòpu 'na quäj giurnà i séva mía sa che fè, se spénna un quäj veun 'na quäj bòta, o tignij teuci da parta, par pagüra che jagénci i parléva. Ma gnüränci ‘mè ch' jéva, jéva gnänca staj bugni a cüntéi.
Inóra i Carlòtu a fa cò ' Baruón: « Baruón, pròva 'ndè di murnè, e fa 'npristèti a mina prè mişürè ' biava ». Figürûnsi, is maschêti i vüréva mişürè i maranghêti 'mè viş da véş biava! E pü ' fa: « I racu-mänmi, nè, sta 'ténta pulidu ' côl ti ȥê còi murnè ». E ' Baruón ' ȥê : « Sé, Carlòtu, lasa fè da mê ».
E l'à 'ndaj di murnè, e l'à ciamaj par piaşì a mina prè mişürè ' biava. E a ȥê: « Murnè, i pudì 'npristèmi par piaşì a mina prè mişürè ' biava? ». E i murnè a fa: « Va bén, i prêşvra guantê. Aiş mundu i sûma chilò teuci par jütèni veun cò ' rótu ». E intän ch'i ciciaréva, insê 'mè ch'a fasi, a Baruón l'à caga fò 'n quäjcósi sêu côla stòria di ladri e da piänta, sénza pirò luminè i maranghêti, 'mè ch'l'éva ȥÎji i Carlòtu.
Ma i murnè, ch'l'éva un balòsu e l'éva già sintêu ȥÎ un quäjcósi in paişu, l'à mangia la fòja, e l'à ȥij tra da lü : adès spÎcia mê ch'i fatra, tê e i tò Carlòtu! E sénza fi vöjsi da Baruón, l'à tacaj a péşa di sciavatÎn sôta ' mina.
 Al diadrê a Baruón a pòrta indrê a mina, e a ringrazia i murnè: « GiüşmarÎa prè i vüsć pòvri mòrti ». E ' tôrna ' cà di sò Carlòtu cunténta 'mè 'na Pasqua. Ma vÎa lê, cul balòsu da cul murnè l'à guardà sêultu sôt'a mina. E i savê sa ch’l’à vêustu? Che tacà a péşa l'éva ristai un bèl maranghÎn.
E insê, tôt'al paişu l'à gnêu savé côla stòria di maranghêti dòri.

Questa şenpia la dobbiamo ai tenaci ricordi del sig. Angelo Bozzola, che l’aveva ascoltata ancor bambino, dalla viva voce dello zio paterno Giuseppe, detto Pin o TravaÎn, uno dei più fervidi e abili narratori di vecchie storie.
Nella novellistica di tutti i paesi del mondo non mancano esempi di personaggi goffi, tonti e maldestri, eroi negativi su cui si appunta il sorriso un po’ bonario, un po’ crudele dei lettori e uditori. In tal senso, eroina esemplare della novellistica galliatese è il personaggio femminile della Baruón, grossa di corpo e grossa di cervello, le cui prodezze ricorrono in diverse şenpie
Citazioni da  Gajà Spitascià Volume I, pagina 224-227

Nessun commento: